Thursday, April 24, 2014

Jigsaw

Early Adolescence
Physical Development: Human development is divided into physical development, personal
development, social development and cognitive development. Physical development is based on
changes of the body. As a child grows older into early adolescence, all humans experience puberty.
This can change the way you feel and your physical being. Also, there are many changes in the brain
that occur that increase individuals ability to control their behavior. During adolescence the brain can
be described as “high horsepower , poor steering”. This is because during adolescence the brain is not
fully developed therefore decision making and avoiding risk is harder than it would be for adults.
Piagetian Cognitive Development: During early adolescence in the Piagetian Cognitive Development scenario, a child begins to think more complex and abstractly. The concrete operational as well as
formal operational stages (last two of Piaget’s 4 major stages) are associated with early adolescence.
at this point in his or her life, a child would be mastering logical thinking about more hands-on
problems. Adding on to this form of thinking, a child begins to discover new milestones, such as
abstract thought, metacognition, and problem-solving. Each new key skill of cognitive development
allows a child to give a more in depth thought to every problem and situation he or she encounters.
Sociocultural Perspective on Cognitive Development: Even though Vygotsky's theory may not
seem to cleanly divide into age ranges, try to apply his ideas. Are there critical aspects of his theory
that might apply more heavily to one age range? (For example,  early childhood may be limited by
language development.) Vygotsky made it a point to emphasise the importance of the social context in
which learning and the progression of any cognitive skills to take the place. Influencing peers and
adults on the child's development was a must. He pointed out that the particularities of any given
culture determine, the nature and or manner of functioning of the societal institutions that influence
how children think and learn.
Putting it in Perspective: Integrate the three areas of development to provide an example of what a
teacher would look for in this age range. How do the different aspects of teacher development interact
to help inform your understanding of progressing through this age? For a teacher with students who
are in their early adolescent stage need to realize that their is an enormous amount of change going on
physically, emotionally, and mentally. Most kids hit puberty around this stage so they are experiencing
and discovering many new things about themselves. Thankfully different aspects of teacher
development aid in a child learning development. Teachers have developed in understanding and
coping with the concept that each child learns at a different speed. By knowing this teachers are able to
construct learning plans that meets the entire class’s needs while progressing through their multiple
early adolescent developments.

No comments:

Post a Comment